Saturday, 18 February 2017

Kembara Cambodia - Menjawap Soalan BIADAP Dorsett Pink

Kadang kadang... Dalam hidup kita ni... Kalu kita tak kacau hidup orang lain... Orang lain akan kacau hidup kita... Aku pon tak tahu apa sebabnya... Mungkin mereka sudah punya hati yang hitam... Atau Allah nak uji kekuatan kita berdepan sejenis manusia keji...

Aku dah tegaskan berkali kali... Aku ni Blogger Picisan aje... Aku kongsi pengalaman kembara yang tak seberapa... Banyak khilaf aku di sini dan sana... Mana yang baik ambil lah sebagai panduan... Yang kurang jadikan lah sebagai tauladan... 

Ingin aku ingatkan juga... Aku jadi blogger bukan untuk di hina dan di caci... Andai aku hina dan keji... Hina dan caci maki diri aku saja... Jangan hina keluarga aku... Mereka tiada kaitan dalam dunia blogging aku...


Aku akan jawap soalan si Dorsett Pink ni dengan pertanyaan jugak sebab jawapan ada pada diri kaw sendiri ye Dorsett Pink...

Soalan pertama aku... Kaw baca ke tidak Entry aku tu? Kekasih ku di DUNIA dan di SYURGA... Perenggan mana yang aku mention pasal Cambodia? Ke kaw main hembus jek... Atau kaw nak aku ejakan kaw satu satu... Skill PHD kaw mana? Ke PHD tu lebih sesuai dengan Perasaan Hasad Dengki?

Kaw nak aku rasa apa eh bila baca komen kaw kat atas ni? Apa salah dan dosa Bonda aku kat kaw eh? Dan paling penting... Aku buat salah apa dengan kaw?

Kaw tahu tak Dorsett Pink... Soalan BIADAP kaw ini... Boleh menghumban kaw ke api neraka jahanam! Kaw tahu sebab apa? Sebab aku tidak redha kaw BIADAP dengan Bonda aku... Dunia akhirat aku tak akan maafkan kaw! Dan lebih malang lagi... Orang yang kaw hinakan itu sudah tiada di dunia ini... Merangkak lah kaw minta maaf padanya di akhirat nanti! Kaw rasa... Tenang ke kaw hidup di dunia ini andai tiada pengampunan dari si mati? Kaw jawap lah sendiri!

Aku nak kaw tahu... Dalam hidup ini Allah makbulkan atau tidak doa kita untuk menguji kita... Allah uji kita dalam susah dan senang... Termasuk doa orang lain terhadap kaw... Baik buruk doa orang lain... Kalau Allah kata Kun faya kun... Maka terjadilah... Termasuk doa orang yang kaw aniaya yang kaw berniat jahat ke atasnya... Kaw tanggung laa sendiri ye Dorsett Pink

Kaw dah cukup kenal aku ke? Kaw tahu ke aku anak siapa? Ke mana aku pergi... Apa aku buat... Itu hak aku! Tak ada kena mengena dengan kaw ye Dorsett Pink... Apa beza aku melalui hari hari ku di Malaysia dengan Cambodia setelah pemergian Bonda aku? 

Aku pergi Cambodia curik duit kaw ke? Aku pergi Cambodia buat maksiat ke? Ada kaw nampak muka aku happy nak mampos kat Cambodia tu kat IG aku? Kalu ada tunjuk bukti! Jangan nak main sedap kaw je ye dengan soalan BIADAP kaw tu! 
* Kalu nak jadi stalker kat IG aku tu baik tak payah!

Aku tak tahu apa niat kaw... Tapi... Soalan BIADAP kaw tu juga boleh mendatangkan fitnah pada aku dan keluarga aku... Dan mendatangkan aib kepada Bonda ku... Cuba kaw letakkan diri kaw di tempat aku... Ada kaw fikir perasaan family kaw kalu aku pulak berjenaka pasal kematian macam soalan BIADAP kaw tu?

Kaw nak aku buat apa eh setelah pemergian Bonda aku? Kaw nak tengok aku tersungkur? Tak move on? Tak bangun bangun? Meratap sedih? Duduk tepi kubur? Bersedih pilu sepanjang masa? Itu ke yang kaw nak lihat? Jawap lahhhhhhhhhhhh Dorsett Pink! Kaw kan bijak tengah buat PHD... Aku kan bodoh tak sekolah! 



*** From Senai To Siem Riep ***

Untuk pengetahuan kaw laa ye Dorsett Pink... Aku booking tiket ke Cambodia setahun yang lalu... Aku bukan beli tiket on time pada hari kematian Bonda ku... Jika Allah takdirkan aku ke Cambodia maka ke Cambodia lah aku... Andai Allah takdirkan waktu ini aku ke Mekah... Maka ke Mekah lah aku... Jadi... Apa masalah kaw ye Dorsett Pink?

Aku tidak pertikaikan cara kaw tinggalkan anak kaw yang masih menyusu dan laki kaw untuk berjimba jimba sedap sorang ke luar negara terkadang bersama rakan taulan kaw ye Dorsett Pink! Aku tak pertikaikan sejenis mak dan isteri apa kaw nih... Kalu family kaw tak kisah... Apa hak aku nak kesah hal kaw... Hidup kaw lantak kaw nak buat apa... So sila beradap skit bila kaw petik tentang ahli keluarga aku! Jangan kaw jentik Bonda ku yang telah tiada...

Bumi Allah itu luas.. Asalkan di mana bumi ku pijak di situ langit ku junjung... Nikmat Tuhan yang mana yang kaw rasa aku dah nafikan? 

Pertama... Aku bersyukur... Sebab... Allah tidak ambil nyawa Bonda aku ketika aku dalam travel... Kaw boleh bayang tak kalu time travel tetiba orang kaw sayang meninggal dunia dan kaw tak sempat nak jumpanya untuk kali terakhir? Kaw nak ke jadi macam tu? Ini hari aku ye Dorsett Pink... Dan aku dikira bernasib baik... Hari kaw belum tentu... Aku ulangi... Nasib kaw belum tentu! Ini realiti ye... Silap hari bulan kena maki hamun dengan sanak saudara...

Kedua... Kaw ingat keputusan untuk terbang ke Cambodia itu aku buat suka suka ke? Kaw tahu tak keadaan aku yang dalam dilema ketika itu... Keputusan untuk terbang ini adalah keputusan bertiga ye... Bukan aku seorang! Kalu kaw rasa aku bangang sangat... Abis Jay Emm dan HH tu apa? Kaw Orang Tuhan ke nak judge orang lain?

Jay Emm dan HH tak kisah kalu tak pergi... Mereka sepakat... Kalu aku tak pergi... Semua tak pergi... Mereka sangat memahani situasi aku ketika itu... Mereka pon nak tengok aku move on dan recover...

Aku belum gila untuk buat keputusan ikut perasaan... Kalu Mak aku tengah nazak... Sudah pastinya aku tak terbang... Tapi... Untuk kes ini... Bonda aku dah meninggal dunia... Apa bezanya aku masih di sini dan aku terbang ke sana? Terbang atau tidak... Bonda aku tetap tidak kembali ke dunia... Salah ke aku nak teruskan hidup?

Tak ada alasan kenapa aku tak pegang pada janji! Aku bukan spesis TR yang senang senang nak cancelkan apa yang aku dah janji ye Dorsett Pink! Entry aku untuk TR sudah cukup menembusi kepalanya... Sampai sekarang tak sudah dia minta maaf dari aku... Jika tiada halangan... Janji tetap janji! Sekurang kurangnya aku berdepan dengan masalah... Dan bukannya aku lari dengan alasan tak munasabah!

Kaw nak bayar ke ganti rugi kami bertiga jika kami cancel trip ini? Jawapppp laaaaa... Tak semua orang bernasib baik macam kaw ye Dorsett Pink... Pegi travel pakai duit laki... Aku tak sebaik itu... Aku sebatang kara... Aku tanggung diri sendiri!






*** Jay Emm ke Kampung ku ***

Beberapa hari sebelum Bonda meninggal... Aku dilanda demam panas... Aku panas dalam... Lebih dari 3 hari... Dan dalam masa yang sama... Aku ada update di IG tentang status Bonda... Mengharapkan andai ada doa doa ikhlas agar Bonda kembali sembuh...
* IG yang ini Dorsett Pink tak nampak agaknya... Yang dia jadikan modal untuk menghina cuma gambar kat Cambodia jek...

Dalam diri aku sakit... Aku gagahkan jua untuk Bonda... Aku tak cukup rehat... Aku tak cukup makan... Aku tak cukup tidor... Dalam otak aku ni asyik ingat Bonda Bonda Bonda...

Aku ceritakan keadaan aku... Keadaan Bonda ku pada Jay Emm... Setiap kali itu airmata Jay Emm bergenang... Ceketed juga Whatapps untuk buat solat hajat buat Bonda... Aku terharu...

Pagi on way aku ke Hospital... Jay Emm message aku... Dia mintak izin aku nak turun JB... Aku terkejut... Kenapa dia tetiba buat keputusan nak ke JB... Kalu ikutkan... Dia nak balik hari je sebab hari Khamis cuti umum... Dan dia kena kerja hari Jumaat..

Dan Jay Emm sudah apply cuti untuk ke Cambodia sebelum Bonda aku admitted... Di sebabkan aku rasa agak sukar nak amik dan hantar dia ke Senai Airport... Jadi aku mintak dia cuti emergency untuk hari Jumaat... Dia tanya aku "Nak beli tiket balik KL bila"... Sebab waktu Jay Emm tanya tu... Aku memang tak terfikir langsung pasal travel ke Cambodia... Cuma... Aku pesan kat Jay Emm supaya dia amik tiket pegi JB je... Jangan beli dulu tiket balik KL...

Dalam Jay Emm sibuk nak beli tiket... Aku Whatsapps dia yang Bonda aku dah meninggal dunia... Dan... Aku memang busy nak uruskan Bonda... Tak dapat layan dia masa tu... Jadi... Aku suruh dia deal dengan HH... Kebetulan flight Jay Emm sampai Senai Airport waktu malam... Aku pesan pada HH untuk jemput Jay Emm kat Senai Airport...

Selepas selesai pengkebumian Bonda... Aku dan Kekanda I asyik melepek atas katil tak bangun bangun... Aku tengok Kekanda I memang sedih je... Sekejap belek photo dalam handphone... Kemudian menangis... Dia baring layan perasaan...

Sedang aku... Aku menahan kesakitan... Dua kali aku telan pil tahan sakit... Tetap jugak tak hilang sakit... Panas dalam badan buat dada aku sesak... Aku penat mental dan fizikal...

Ingatan aku pada Bonda memang susah aku nak padamkan... Moment moment aku mandikan dan kapankan dia hingga ke tanah ke perkuburan berputar ligat dalam kepala... Setiap sudut dalam rumah asyik terkenangkan Bonda...

Aku mengalami depressed yang melampau... Terasa kurang oksigen... Kadang nak menarik nafas pon tercunggap... Aku muntah muntah... Aku memang ada masalah pernafasan... Aku tak boleh banyak fikir dan tertekan....

Petang tu dalam jam 18:00... HH gerak ke Senai Airport... Aku nak ikut sebab takut dia salah jalan... Tapi... Melihatkan diri aku yang kurang sihat... Maka... HH halang aku untuk ikut dan dia janji akan update aku nanti...

Alhamdulilah Jay Emm sampai Senai Airport pada jam 20:50... Dan sampai di kampung aku selang beberapa jam lebih kemudian...

Malam tu ada majlis tahlil kat rumah aku... Lepas baca yasin... Aku masuk bilik... Terlepek lagi atas katil sensorang...

Tetiba muncul Jay Emm masuk bilik... Dia salam dan rasa badan aku... Dia tanya "Ehhhh... Kenapa panas sangat nih? You demam nih"... Aku yang tak berdaya "Tak pe... I ok... Tadi dah makan ubat"...

Aku ajak Jay Emm makan apa yang ada... Aku memang kurang selera... Tapi sebab aku nak layan Jay Emm sebagai tetamu... Aku jamah laa makanan walaupun sikit...

Bila dia ada... Dapatlah dia urut badan aku yang dah sakit sakit ni... Aku tak cukup rehat...

Dua hari Jay Emm kat kampung aku... Dia dah mula mengenali adik beradik aku dan seluruh ahli keluarga aku... Entahlah... Selalunya... Aku rasa rumah Bonda aku tu penuh jek... Ini orang je ramai.... Tapi aku rasa seolah banyak ruang ruang kosong...

Setiap sudut terkenang Bonda... Terkenang Bonda di atas katil... Terkenang Bonda duduk di kerusi berbual... Terkenang Bonda makan di dapur... Terkenang aku pernah mandikan Bonda dalam bilik air setiap kali dia tak sihat... Terkenang Bonda selalu doakan perjalanan aku di depan rumah setiap kali aku nak balik JB semula... Terkenang Bonda di sini... Dan sana... Ahhhhhhhh! Rinduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!

Malam pertama tanpa Bonda... Aku kemurungan... Tak dapat lelap mata... Rasa sedih menyelinap setiap kalbu... Aku rasa tertekan lagi... Aku susah bernafas lagi... Aku istifar dan selawat banyak banyak... Aku berdoa... "Ya Allah redhakan lah hati aku dengan permergian Bonda ku... Berilah aku kekuatan"... Perlahan lahan aku terlelap hingga ke pagi...

Bila aku sedar dari lena ku... Aku perhati muka Jay Emm... Aku perhati muka HH... Dalam hati aku kata... "Ya Allah sesungguhnya merekalah kekuatan aku hari ini... Mereka yang memahami aku saat ini... Mereka menemani hari hari sukar yang aku lalui ketika ini... Janganlah ambil mereka dari ku Ya Allah... Kekalkan lah mereka di hati aku selamanya"...

Pagi tu... HH bawak aku dan Jay Emm breakfast di tempat yang best... Alhamdulilah... Jay Emm suka sangat... Lepas makan... Aku cakap nak pegi kubur Bonda... Aku rindu nak jumpa Bonda...

Sesampainya aku di Tanah Kubur... Aku perhatikan Jay Emm... Airmata Jay Emm berkaca kaca... Sekali sekala dia mengesat airmata di hujung tudung....

Lepas tengok Bonda... Aku jenguk pusara Ayahanda pula yang tak jauh jaraknya dari pusara Bonda.... Inilah permulaan rutin yang akan aku lakukan di hari yang mendatang....

Sampai di rumah... Aku ajak Jay Emm dan HH bincang pasal travel ke Cambodia... Aku tahu mereka tak akan bersuara... Aku cakap dengan Jay Emm dan HH... Aku susah nak move on jika aku masih berada di Malaysia... Aku rasa jiwa aku makin kacau... Setiap sudut aku akan terkenangkan Bonda... Aku perlukan rehat dan ketenangan... Kalu tak... Hari hari ku dalam tekanan... Aku tak boleh fokus...

Dan aku dah mula rasa tak selesa kerana makin lama aku di sini... Makin jelas kelihatan 'Warna Hati' waris waris di sini... Al-maklum aku sebatang kara... HH dan Jay Emm sangat memahami situasi aku... Mereka faham maksud 'Warna Hati' itu... Mereka sendiri pon dapat lihat 'Warna Hati' itu...

Akhirnya kami sepakat untuk terbang ke Cambodia... Jay Emm beli tiket ke KL sama waktu dengan aku...

Petang tu... Kami siap sedia untuk Majlis Tahlil malam nanti....

Jay Emm bantu rewang potong bawang...

Kekuatan ku... Peneman ku saat ini... Senyuman mereka mampu buat aku kembali senyum..

Lepas Majlis Tahlil... Aku mintak izin semua untuk balik ke JB... Sebab HH kena kerja pada ke esok hari...

Malam tu... Kekanda Y macam hilang perasan... Dia tanya HH "Bonda dah makan ke belum eh?"... Dia terlupa yang Bonda dah tak ada... Lalu dia kata "Ehhh... Bonda dah tak ada"... Aku nampak rasa sayu di wajahnya... Aku faham situasi itu... Setiap hari dia jumpa Bonda sebab jarak rumah hanya beberapa langkah saja... Kini dia rasa kehilangan...

Masa salam Kekanda Y... Kekanda Y pesan "Nanti amik baju Bonda kalu nak buat kenangan"... Aku jawap "Dah amik sehelai"... Dia sayu lagi... Dengan HH... Kanda Y pesan macam macam...

Aku salam Kekanda I... Aku bisik kat telinganya... Aku kata "Jangan sedih sedih"... Hakikatnya... Aku sendiri pon sedih... Sejak Bonda meninggal... Aku perhatikan Kanda I langsung tak lekat kat rumah... Dia sibukkan diri dia dengan bekerja... Aku tak salahkan dia... Mungkin itu cara dia untuk hilangkan rasa sedih dari teringatkan Bonda... Al-maklum dia yang tinggal dengan Bonda...

Jadi...Masing masing ada cara tersendiri... Dan... Aku perlu menghilang seketika buat masa ini ... Cara aku move on adalah dengan Travel... Dari dulu pon aku travel... Apa salahnya? Matlamat dan cara aku seiring... Aku tak rasa ada dosa haram pon di situ... Kurang2nya aku kutip pahala musafir.. Aku solat dalam musafir... Paling penting niat aku!

Kekanda H asik desak aku untuk datang meeting keluarga pada pagi Sabtu... Tetiba jek... Waktu aku dah balik ke JB baru nak buat meeting... Tapi... Aku katakan padanya "I need space"... Aku tak sedia nak dengar apa apa... Aku nak menghilang seketika... Ada hikmah aku menghilang... Ada hikmah aku tak hadir meeting tu... 'Warna Hati' yang tak ingin ku lihat! Tapi tak perlulah aku ceritakan perihal keluarga ku di sini...

Aku tak perlu nak rasa bersalah pon... Portion bill hospital Bonda yang hampir RM 50,0000.00 tu aku dah bayar cash... Dah tak ada apa yang aku nak tunggu... Dan apa yang Bonda tinggalkan untuk aku itu tak penting... Aku tak nak fikir... Aku bukan manusia keji nak rebutkan harta duniawi... Aku boleh usaha sendiri! Alangkan masa belajar pon aku cari duit sendiri tak mintak sesen duit Bonda... Jadi sampai bila bila pon aku tak hadap apa apa... Orang lain nak jadi apa... Aku tak pedulik!



*** Senai Airport ***

Tengahari... Aku sempat masak tengahari untuk Jay Emm... Kami tak keluar lunch ke mana mana pon... Melepak kat rumah sementara HH balik dari keja...

Sebelah petangnya... Aku masak dan tapau Fettucini untuk di bawa ke Airport... Kami tak makan di mana mana restoran pon...

Sempat solat Maghrib di Senai Airport sebelum terbang...

Malam tu flight kami delay... Jay Emm dah gelisah... Sebab kalu flight delay... Takut tak sempat nak catch train ke Putrajaya...

Masa beli flight tiket je JB... Rupanya HH ada berbincang dengan Jay Emm tentang Cambodia tanpa pengetahuan aku... HH mintak Jay Emm prepare bag baju untuk ke Cambodia... Just tinggalkan dalam kereta.. Kot mana tahu tetiba aku akan ubah fikiran dan pilih untuk terbang...

Ternyata tindakan HH memang bijak... Jadi... Tak perlu buang masa... Jay Emm tak perlu balik ke rumah amik baju... Dia hanya perlu amik baju yang dah sedia dalam kereta dan patah balik ke KLIA2... Perghhhh!

Sementara nak tunggu Flight dari JB ke KLIA2... Aku lepak dengan Jay Emm kat Gate 3... HH pulak nak pegi kencing... Masa HH tak ada... Aku tanya Jay Emm satu soalan yang menusuk jantungnya...

Aku tanya gini "10 tahun yang lalu... HH kehilangan Bondanya... Dan sampai sekarang dia tak ada sesapa di dunia... Waktu tu HH masih muda... Dia masih kuat... Dia mampu move on... Dan waktu itu... I letakkan situasi HH dalam diri I... One fine day... I akan berada di tempatnya... Lepas 10 tahun... Yes... I dah rasa apa yang dia rasa... Bonda I pegi... Tinggal I sendiri... I ada adik beradik tapi I tak pilih nak tumpang mereka... Dan I masih muda... Inyallah I mampu move on... Tapi you? Jarak umur you dengan your mother tak jauh... Tapi... Bila Bonda you tua... You pon akan sama tua... You rasa... Dengan faktor umur you masa tu.... Apa you nak buat? Macamana you nak move on?"...

Jay Emm jawap "Kita pergi travel lah macam sekarang"... Aku balas "Sekarang kita muda... Hari ke depan kita makin tua... Mungkin dah tak larat...".... Terus kat situ jugak Jay Emm menangis! Aku dah rasa serba salah.... Adehhhh....

Aku kata lagi "You akan berdepan dengan sanak saudara you yang punya hati yang pelbagai warna".... Aku dan HH dah melaluinya... Drama Melayu tetap Drama Melayu... Tukar tajuk cerita dan pelakon aje... Jalan cerita semua sama! Thats fact!

Masa untuk beratur dan terbang ke KLIA2...

Semua duduk bersepah... Jay Emm dok seat depan sekali... HH depan aku... Aku belakang sekali...


*** KLIA2 ***

Sampai di KLIA2... HH dan Jay Emm jalan laju untuk catch waktu train yang terhampir... Ada lebih kurang 8 minit... Aku tak tahu lah macamana Jay Emm dan HH berlari selepas letak bag kat Domestic Departure Hall tu...  Confirm mengah! Nasib baik dapat naik train... Huh!

Sementara mereka berdua ke Putrajaya... Aku duduk di satu sudut terpencil... Aku buat apa? Aku baca yasin! Malam ni malam ketiga dan malam terakhir untuk Majlis Tahlil...  Dan aku tak dapat hadir...


Orang kiri dan kanan pandang aku semacam... Apa aku kesah? Salah ke aku baca Yasin kat KLIA2... Pada aku yang penting... Aku nak Bonda aman di SANA...

Jay Emm dan HH sampai semula ke KLIA2... Aku lega... Kami makan fettucini dan tidur bergelandangan di KLIA2...



*** Itinerary Cambodia ***

Untuk pengetahuan kaw ye Dorsett Pink... Kaw nak stalker sangatkan apa aku buat kat Cambodia tu... Nahhhh amekkkkk! Aku bukan nak menunjuk sangat... Tapi... Aku nak bukak minda kaw yang tertutup rapat! Sekaligus menjawap soalan BIADAP kaw tu...

Sepanjang hayat Bonda ku,.. Aku puas bawa Bonda ku jalan jalan... Bila dia dah tak ada pon... Aku still bawa dia... Aku kumpul doa buatnya... Kawwwww adaaaaa tak Dorsett Pink? Dari apa yang aku baca dalam blog kaw tu... Laki kaw pon malas nak layan temankan kaw kan? Kaw lagi suka sorang sorang katanya... Gitewwww... Ada aku kesah????? Duit laki kaw kan...  Ada aku pertikai? Yang kaw sibuk petik nama Bonda aku dengan soalan BIADAP kaw tu pe hal?????

Aku stay kat sini... Kaw tahu apa yang aku surprise... Jay Emm siap bawak perakam al-quran... Masa kat sana baru dia pasang... Dan sepanjang penginapan kami disini... Bacaan Al-Quran menghiasi bilik kami... Kaw tahu apa Dorsett Pink?

Allah beri aku masa yang cukup untuk tunaikan solat subuh sebelum aku gerak ke Angkor Wat... Jadi apa masalah kaw ye Dorsett Pink? Aku bukan sembah berhala di sini ye Dorsett Pink!

Adakah menjadi dosa jika aku mencari ketenangan hati dan mensyukuri nikmat ciptaan Tuhan di Tonle Sap ini ehhh Dorsett Pink?

Salah ke aku ikut resmi Padi... Makin tunduk makin berisi? Aku tak ada PHD ye Dorsett Pink!

Nikmat tuhan yang mana yang aku dah nafikan wahai Dorsett Pink?

Sticker ini yang kaw nampak dalam IG aku... Ye... Aku bawa Bonda ku ke Masjid Besar Nikmatul Islam Mosque Steling Thmey Village... Aku solat dua waktu sepanjang aku di SINI... Menjawap soalan BIADAP kaw... Aku tidak kebumikan Bonda aku di sini... Tapi aku semadikan kenangan aku di sini setelah pemergiannya... Kaw dah buta sangat ke dengan 'Al-Fatihah' pada sticker tu? Ko sakit kat mana?

Banyak lagi yang aku boleh tayang untuk merabakkan hati kaw tembus ke jantung dan ke paru paru kaw ye Dorsett Pink... Tapi cukuplah setakat ini... Akhir kata... Silalah kaw mereput dengan PHD kaw ye di sana!


SEKIAN...



Rentetan...

Kamus SILLY di SINI...
Entry kak Notie di SINI...
Entry tanpa kata di SINI...
Dalam entry COUNTERBACK Dorsett Pink... Sebanyak 20 Komen balas aku, HH dan Jay Emm dalam entry tersebut dia delete... Kalu kaw benar kenapa kaw delete eh?



120 comments:

  1. Itulah manusia kadang boleh tgk org senang ada je sikap nak kedengki adeh...boleh x kalau kita x kaco hidup org then jgn kaco hidup kita..ko buat hal ko aku buat hal aku kalaunk kaco pun biar bertempat ada caranya jgn main redah jek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik ada JM dan HH yg suwit ni bg semangat pd SS..ini proved kwn waktu susah sentiasa ada

      Delete
  2. Boleh pulak komen mcm tu..baca entri ke tidak ni..main sedap je komen mcm tu..ni perli ke apa ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lain laa kalu kita ada mention dlm entry sebelum ni pasal cambodia... masalahnya tak ada... nampak sangat personel attack!

      Delete
  3. Kaalu JM di tempat SS pun akan berapi dpt komen mcm ni..komen biar bertempat ikut keseuaian komen biar beradap..biar bertepatan dgn entri..its not joke..peringatan buat diri sendiri jgk ..hati2 komen jgn sampai menyakitkan hati dan boleh memutuskan silaturrahim

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tak sudi ada kenalan macam dia... Lantak dia laa situ...

      Delete
  4. Kalau DP baca entri pasal kematian tu betul2 hadam betul2 faham betul2x tapi masih nk kuarkan silly wuestion ni..lat mana letak nya perasaan sensitif tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula I sampai terpikir nya DP to TP sebab soalan tu..Bak kata pepatah
      "terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya".

      Delete
    2. Siap dalam kurungan lagi 'Silly Question' katanya... Nah aku beri 'Chili Answer'... Nak sangat kan...

      Delete
  5. Peringatan buat JM dan reader yg lain juga..be carefull dalam mengomen jgn sampai boleh menyakitkan hati org lain....fikir dulu baru komen..tgk sesuai ke tidak..ada entri leh komen dgn joke but ada entri x boleh main komen jek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak sangat jawapan kan... Amekkk laa obat! Tak baca gak tahu lah...

      Delete
  6. Sedih... sedih ngan warna hati manusia... kematian pun nk dijenakakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Komen tak skema untuk aku saja... Bukan BONDA ku yang telah tiada"...

      Delete
  7. Kemana kah sifat perikemanusiaan agaknya... kalau tak mampu nk bersimpati.. tak payah la mengeji....

    ReplyDelete
  8. Tak pernah ada ahli keluarga yg mati ke?? Kalau tengok pada soalan.. hati tu yang dh mati dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah... Ko baca lah blog dia... Ada dia citer latarbelakang keluarga dia... VIP katanya... Tapi kat blog aku... Memang tak ada aku citer details pasal family aku... Al-maklum keluarga aku bukan VIP... Sebab tu orang senang nak hina...

      Delete
  9. Salam takziah buat Scdha Sein atas pemergian bonda tersayang...semoga roh bonda Scdha ditempatkan bersama org2 yg beriman

    ReplyDelete
  10. Doa anak yatim piatu.... hanya allah yang tahu... sebanyak mana menyakiti hati org .... balasan tu akan tiba juga...

    ReplyDelete
  11. hati masih diselubungi sedih dan kehilangan..bila baca komen mcm DP tu mmg kita akan rasa terbakar...tu la bila mengomen tu kena fikir bukan sekadar ikut suka jari menaip dan mulut meluahkan..semoga Scdha tabah dan cool down...have great weekend u

    ReplyDelete
  12. Sekali lg baca entri ni dengan linangan air mata..JM sgt faham situasi SS skrg..so dont worry..u still have me n HH...we will grow old together ����������

    ReplyDelete
  13. Kepada rakan reader yg lain..bacalah entri ni setiap ayat yg d kongsi hadam dan faham..dan korang rasa sesuai ke tidak komen yg di ajukan oleh DP tu..biar x ada PhD tp ada hati yg bersih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya kenal2 kat blog xsama didepan mata.. terus2 nak pertikai apa hal org lain macam xsesuai ja..

      Delete
  14. Jgn di jolok sarang tebuan kalau tidak buruk padahnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak sangat jadi attention seeker kan... amekkk laa kaww obat!

      Delete
  15. salam takziah untuk SS. Paham perasaan kehilangan ibu. Benda tuuh sensitif dan sepatutnya lebih berhati hati kalau nak cakap apa apa pun .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih... peringatan pada diri ss juga...

      Delete
  16. Baru faham maksud soalan tu.. By the way tavah ye kanda.. manusia ni xdijangka hatinya..
    Al-fatihah buat bonda kanda.. :(

    ReplyDelete
  17. Ada baca entry sebelum ni.. ~nangis~..

    Tiba2 rasa berdebar2 (nak nangis) kalau I kat tempat u.. Sob..sob..sob..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua orang akan alami kematian... Pengalaman saje yang berbeza...

      Delete
  18. sedih lak i baca entry ni...

    ss mmg pandai menulis.. buat org rasa masuk sekali dalam cerita dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS belajar tak tinggi Nina... Ini penulisan orang tak ada PHD...

      Delete
    2. pelik jugak bila ada soalan cam tu.. SS x de tulis sikit pun pasal cambodia kat entry tu..

      Delete
    3. Dia punya pandai dalam PHD tu kita semua tak boleh tumpang... Apa yg dia nampak tak tahu lah...

      Delete
  19. Salam takziah ss.. semoga arwah bonda ss ditempatkan dalam kalangan orang beriman.. aminn.. best dpt kwan mcm kak jm n HH.. kak ss kuat !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih AA... Insyallah... Aminnn...

      Delete
  20. Ada org yg suka sgt judge org dgn komen takde pekdah..semoga SS sabar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sapa boleh sabar kalu keluarga kita dihina mak?

      Delete
  21. Kalo takde benda nk ckp..silent is golden..ikut rules ni musuh pn x dtg

    ReplyDelete
  22. Dalam hal travel ni..bkn sng nk ikut plan..tiket mmg dh dibeli awal setahun..rezeki SS pekara sedih tu berlaku ketika SS ada..Allah plan is the best..jgnlah nk pertikai pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa tu... Jay Emm pon ada kata... Kita hanya mampu merancang... Allah dah tentukan...

      Delete
    2. Tak guna taraf akademik yg konon dibangga tu kalau tak lebih berakal,waras dan empati pd org lain.simpanlah phd to be ko tu ke laut

      Delete
    3. Ikut hati memang nak maki... Tapi... Allah tu ada... Biarkan!

      Delete
  23. Utk seangkatan dgn DP..jgnlah tnya soklan bodoh tu di entry yg ada kronologi segala..gatal sgt nk jolok kn dh kena

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah buta hati... Rentang lah huruf sebesar alam pon... Tetap tak nampak!

      Delete
  24. Salam takziah buat SS. Betapa susahnya dan sedihnya kehilangan bonda. Hidup kosong jadinya apatah lagi bila hidup jadi sebatang kara. Alhamdullilah SS ada teman yang sentiasa di sisi. Semoga hidup SS dipermudahkan semuanya ye SS.

    Baik jadi silent reader drpd komen (silly question). Harap ini dijadikan iktibar buat semua blogger.

    ReplyDelete
  25. Semoga terus diberi kekuatan untuk tabah dan move on.
    Insya Allah.

    10 kali baca pun pasti menangis lagi.

    ReplyDelete
  26. Faham sangat "warna hati" para waris tu...

    Huhuhu...

    Bertabahlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap kita akan merasainya... 360 degree change...

      Delete
  27. Assalamualaikum Scdha Sein,

    Takziah diucapkan.. Al-Fatihah..

    ReplyDelete
  28. Takziah buat SS..untung SS ada kawan rapat macam sis JM dan HH..sekurang-kurangnya SS tak keseorangan..bila teringatkan bonda SS, sentiasa sedekahkan surah al-Fatihah, surah Yassin dan doa buatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih eyda... insyallah... Aminnn...

      Delete
  29. Bertuah SS dapat sahabat macam JM dan HH..semoga berkekalan dan diberkati-Nya. Semoga SS tabah teruskan kehidupan. Al-fatihah untuk Bonda

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah... SS pon bertuah kenal Cik Sal... Terima kasih...

      Delete
  30. hanya allah yg akan membalas setiap perbuatan yg baik atau yg buruk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bak kata omputih what goes around comes around... kifarah itu ada...

      Delete
  31. Aku pun br kehilangan arwah abah last Oct. Jd aku paham Sgt keadaan ko. Aku travel one month after that. Sedih bila teringat arwah, aku akan stop mana2 tmpt pun kalau rs sesuai utk sedekahkan arwah abah bacaan Yasin.

    Takziah buat SS dan keluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takziah utk arwah abah kaw ye Jea... Orang fikir kita ni travel buat maksiat agaknya...

      Delete
  32. Semuga rohnya dicucuri rahmat.
    bertabahlah.

    ReplyDelete
  33. Salam Scdha..Salam takziah dari kak lya buat scdha..semoga arwah tenang di sana..Banyak2 bersabar ya adikku..semoga scdha terus tabah dan sentiasa dlm redha Alah SWT .. Aaamin aaamin..

    ReplyDelete
  34. Dalam kiter tengah kesedihan...merawat hati yg luka...ader pulak org lain yg berfikiran x masuk akal...adesss sian nko SS...yg penting apa yg SS buat tu x salah..sekurang2nya Bonda pergi sebelum berangkat ke sana...Allah bagi ruang untuk SS berdamping dgn arwah Bonda sebelum dier menghabiskan nafas yg terakhir...jgn sedey2 yer SS...jangan stress...nanti sakit....apa pun untung SS..ada JM & HH yg setia menemani..

    ReplyDelete
  35. SS ...

    Kita kehilangan Ayah kita sebaik sahaja kita graduate ... Ayah kita tak dapat merasa hasil titik peluk kita ...

    Mak kita duduk ngan kita dari kita bujang sampailer kita kawin ... pass tuh kita berpindah randah , dan mak kita tak sehat sebab kena serangan angin ahmar ...

    Mak kita pergi sewaktu kita baru berhijrah ke Canada ... Mak kita pergi kita hanya mampu melihat melalui facetime ...

    Sampai kita mereka masih di hati kita ....

    Kita harap SS bertabah dengan pemergian ayahanda dan bonda SS ... mereka tetap di hati walaupun tiada di mata ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedih baca tentang bonda en li... Allah dah tentukan jarak waktu tu... tak terbayang camne perasaan en li... Sebab yang berlaku tu bukan kehendak kita... tak semua orang bernasib baik... allah dah rancangkan... al fatihah buat bonda dan ayahanda en li...

      Delete
  36. apa la sepatut tak tanya soalan bodoh begitu.... Suka tengok SS,JM<HH bersahabat.. semoga persahabatan sis semua diprmudahkan segala urusan ya...

    al-fatihah jugak buat bonda SS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah... Aminnn... Terima kasih Ekin...

      Delete
  37. walaupun irda tak berapa paham,,bila baca sampai habis baru paham story entry ni,sabarlah ya ss,walaupun bukanlah pengunjung kerap atas faktor kesibukan,suka baca entry jm dan ss pasal travel,tapi yang mengomen pun tak agak2 juga ya..tak sangka dunia maya ni macam tu..sama juga macam ada orang komen entry irda kadang2 tak ada sivik...hemm..apapun alfatihah untuk bonda ss,,keep on writing ya,biar satu yang busuk,masih ada ramai lagi yg sayang ss dan sentiasa rindu entry ss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga jadi pengajaran... Dan ingatan juga buat SS... Terima kasih Irda atas sokongan...

      Delete
  38. Aduhaiiii sedihnya akak tenguk dugaan yang SS hadapi. Semuga SS tetap tabah mengharungi kehidupan selepas ini. Dan semuga ukhwah antara Ss , HH dan JM tetap utuh walau badai melanda walau tsunami menghempas kuat. Apa pun hanya pada Allah juga kita memohon. Semuga Allah melindungi SS, HH dan JM walau dimana kalian berada. Aamin. Al fatihah buat Bunda SS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami dah puas ditabur fitnah kak... Tapi... Biarkan lah... Allah kan ada... Hatters gona hate... Dan tak guna berdebat dengan orang bodoh kan... Tulis entry travel je pon... Apa yg orang nak jaki sangat... Pelik dengan segelintir manusia...

      Delete
  39. lama tak menjengah blog, sebab blog sendiri pun dah agak bersawang. aduyai, kenapa jahat sangatlah certain2 orang nih. diorang takde kat situasi tuh, so don't judge! masing2 ada perjalanan hidup yang dah ditetapkan, ada cara untuk menenangkan jiwa, ada cara untuk kumpul semangat dan untuk bangkit semula. rasa nak menangis baca entry nih. hugs SS, moga Bondamu tenang di sana Amin~ bertuah punya sahabat2 yang sanggup bersama susah & senang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana memahami... Jadikan pengajaran... Hidup itu sudah... Dan mati itu pasti... SS tak ajar orang tentang travel... Tapi SS kongsi cara nak survive atas pengalaman sendiri... Insyallah...

      Delete
  40. Astaghfirullahaladzim...tersentap jiwa raga baca komen macam tu..kematian bukan perkara main2..bersabarlah SS...life goes on, memori bersama ayah bonda sentiasa tersemat dihati..kekasih di dunia & di syurga..amiin..

    ReplyDelete
  41. innalillah..takziah untuk SS sekeluarga....bila baca entry ni tetiba sebak jerrr....memahami apa yg SS rasa..kita yg baca pon dh rasa mcm mn apatah lagi SS yg menaggung nye....sy doakan semoga semuanya dipermudahkan...dan sy doakan moga roh bonda SS ditempatkan dikalangan orang yang beriman...aminnnnnnnn

    alfatihah....

    ReplyDelete
  42. Salam takziah SS, semoga bonda SS ditempatkan di kalangan orang beriman.

    ReplyDelete
  43. Fuhh...panas2. Memang panas hati bila perasaan kita tak stabil lagi, ada pulak 'penambah rasa' kat situ. Takziah sekali lg SS. Sedih...sedih..sebab sy pun dah alami rsa tu, tok kesayangan baru meninggal bln 12 thn lepas. Bila pergi rumah dia, mulut rsa nak terkeluar tanya mana tok..mana tok..tp dah takda 😢. Moga kesayangan kita ditempatkan di kalangan golongan yg beriman dan beramal soleh. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga jadi pengajaran... soal kematian bukan suatu jenaka

      Delete
  44. harap SS tabah dengan dugaan sekeliling

    ReplyDelete
  45. SS pasti kuat sebab SS masih ada kawan-kawan yang baik dan sentiasa jadi peneman SS masa susah dan senang . Jay emm dan HH really a true friends . Bukan senang nak cari teman baik masa kita susah dan senang.

    Setuju part nie >> Bukan senang nak move on bila kita kehilangan orang yang paling kita sayang apatah lagi kita kehilangan ibubapa kita .

    Nadia dapat faham apa yang SS rasa . Nadia pun mcm tue . Setiap sudut rumah teringat arwah ayah. Tapi, buat masa sekarang. Alhamdulillah Nadia masih ada Mama . Pape pun kita semua akan mengalami keadaan yang sama . Bezanya adalah cepat atau lambat . Sebab kita semua tahu , mati itu pasti .

    Insyaallah. SS akan terus kuat hadapi hari-hari seterusnya . Hanya doa yang tak putus buat arwah bonda SS .

    Takziah sekali lagi SS . Al-fatihah buat bonda SS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al-hamdulilah... Balik dari travel SS ada semangat skit utk move on... Dan alhamdulilah skrg tengah bantu keluarga untuk uruskan beberapa perkara penting utk arwah... Apa yang penting... Lepas kematiannya... Wajib kita selesaikan hutang2 dan pusakanya... Agar rohnya tenang di sana... Insyallah...

      Delete
  46. Salam takziah untuk SS sekeluarga. baru baca entry ni. Baru tahu. semoga arwah bonda SS ditempatkan di kalangan orang orang beriman.

    Semoga SS kuat menghadapi hari hari seterusnya. Ye betul kita semua akan merasai hari itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Mommy... Mati itu tidak diisyaratkan tua... Tidak diisyaratkan sakit... Bila bila masa nafas kita dihujung takdir...

      Delete
  47. habis juga baca...mm..salam takziah SS...moga SS terus kuat dan tabah dalam menempuh hari2 seterusnya....

    ReplyDelete
  48. chantek banget gmbr sunrise angkor watt tu kann., wak pon penah amek gak mesti ramai gila org kat tepi tasik pagi2 suboh tuu., ;p

    ReplyDelete
  49. Salam..

    takziah ss..sabar yek..

    i feel u...arwah kakak meninggal thn lepas kitorh pun tak sempat..termasuk anak sulung & anak no.3 dia.. kitorg balik lepas sehari arwah dikebumikan.. :'(

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum salam takziah SS, Innalillahi wainna ilahirojiun, akak doakan moga arwah Bonda SS tenang di sana.
    moga SS terus tabah dan kuat selepas ini.

    ReplyDelete
  51. oppsss, terkedu membacanya
    moga SS terus tabah

    ReplyDelete
  52. innalillah, moga arwah ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. amin

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...